Identyfikacja wizualna i projektowanie graficzne
Identyfikacja wizualna
Każda osoba zakładająca swoją firmę zadbać powinna o zaprojektowanie identyfikacji wizualnej. Najprościej zdefiniować można ją jako zbiór elementów, które wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa oraz jej odbiór przez otoczenie. System identyfikacji wizualnej powinien być dopasowany do charakterystyki firmy, w pełni unikalny, przejrzysty, zauważalny i wywołujący pozytywne skojarzenia. By mieć pewność, że wszystkie wymienione powyżej warunki zostaną spełnione, zadanie to warto powierzyć specjalistom.
Jednym z najważniejszych elementów identyfikacji wizualnej jest logo. Warto, aby było ono możliwie jak najprostsze – pozwoli to bowiem na jego zapamiętanie przez potencjalnych odbiorców. Idealne logo jest również uniwersalne, ponadczasowe oraz wszechstronne. Tworząc logotyp firmy, warto zdawać sobie sprawę z faktu, iż stosowane będzie ono w różnych formatach i drukowane w różnych technikach. Znajdować będzie się ono zarówno na wizytówkach czy kalendarzach, jak i bannerach oraz różnego rodzaju upominkach reklamowych, na przykład słodyczach czy długopisach.
Nieodłączną częścią każdej identyfikacji wizualnej firmy jest kolorystyka. Wynika to z faktu, iż barwy w sposób bezpośredni wpływają na emocje konsumenta oraz podejmowane przez niego decyzje. Warto ograniczyć się tutaj do 3 barw. W przeciwnym wypadku całość może stać się nie-co chaotyczna i przytłaczająca. Alternatywnym rozwiązaniem jest zastosowanie cieniowania koloru.
Kolejny ważny element identyfikacji wizualnej to czcionka. Wykorzystuje się ją tak podczas tworzenia logotypu, jak i ujednolicania tekstu na stronie internetowej, papierze firmowym czy w różnego rodzaju broszurach i folderach. Stosownie dobrana typografia wiernie oddaje charakter danego przedsiębiorstwa, kreując je nieco bardziej tradycyjne lub wręcz przeciwne – w pełni nowoczesne. Okrągły font da wrażenie łagodności, kanciasty – dynamiczności.
Warto wspomnieć tutaj również o księdze identyfikacji wizualnej, czyli jej zasadach zebranych w formie księgi — czy to drukowanej czy występującej w formie elektronicznej. Składają się na nią między innymi: znak i logotyp firmowy, kolory firmowe, drugi firmowe (papier, koperty, dokumenty), stemple, szyldy reklamowe, tablice informacyjne, opakowania czy identyfikatory pracowników.
Projektowanie graficzne
Jak stworzyć projekt graficzny, który przyciągnie uwagę i na długi czas zostanie w pamięci odbiorców? By było to możliwe, niezbędne jest zrozumienie podstawowych zasad projektowania.
Pierwsza bardzo ważna kwestia to zachowanie czytelności i przejrzystości projektu. Jedynie wówczas użytkownik będzie w stanie odnaleźć niezbędne informacje, a strona będzie w pełni czytelna. Dobre rozwiązanie to zaczęcie od podstawowego projektu i stopniowe dodawanie istotnych informacji. Tworząc projekt graficzny, nie zaleca się używania więcej niż 2 — 3 rodzajów czcionek. W zupełności wystarczy to, aby wyróżnić najważniejsze treści, nie wprowadzając jednocześnie niepotrzebnego chaosu. Warto także pamiętać o tym, że cała strona nie musi być wypełniona tekstem czy grafiką. Zamiast tego, warto zostawić wolną przestrzeń, która ułatwi skupienie się na kluczowych informacjach. Wszystkie zamieszczane treści oraz materiały graficzne powinny być w ścisły sposób powiązane z tematem projektu.
Jak wybrać idealną typografię? Zastosowana czcionka powinna podkreślać wszystkie najważniejsze informację. W zależności od jej rodzaju, optymalny rozmiar to między 14 a 16. Tytuły oraz podtytuły mogą być nieco większe – skutecznie przyciągają one uwagę odbiorcy. Wybierając czcionkę, należy zwrócić uwagę na to, czy jest ona czytelna również na smartfonach.
Bardzo ważny element każdego projektu graficznego stanowią kolory. Związane jest to z tym, że wywołują one różne uczucia. Ciepłe pobudzają, a zimne — uspokajają. Barwy o zbliżonych do siebie odcieniach dobrze się ze sobą komponują, dając wrażenie równowagi i harmonii. Kontrasty mogą dodawać projektowi głębi i wywoływać napięcie. Zestawiając ze sobą barwy, należy zachować umiar. Decydując się na kolorową czcionkę, należy trzymać się tego samego odcienia przez cały główny tekst. Aby odróżnić od siebie tytuł i poszczególne podtytuły, mogą mieć one kontrastującą z resztą treści barwę.
Dobry projekt graficzny nie może obyć się bez podstawowych elementów. Jednym z nich jest linia, która w zależności od tego, w jaki sposób została użyta, może określać kształty, wzory, głębię, strukturę czy wpływać na nastrój i emocje. Kolor w największym stopniu oddziałuje na emocje odbiorców, tworząc nastrój i atmosferę. Kolejnym elementem jest tekstura, która określa jakość danej powierzchni, wzbogaca wizualnie projekt i wpływa na atmosferę. Warto wspomnieć tutaj także o przestrzeni. Mianem pozytywnej określa się projektowane elementy, negatywnej — wolnej przestrzeni wokół nich.
Niemniej istotne są zasady projektowania graficznego. Pierwsza z nich to równowaga, dzięki której wzrok porusza się w sposób płynny po całym obrazie. Mianem rytmu określa się regularne, płynnie powtarzające się wizualnie elementy. Proporcje służą z kolei do budowania relacji pomiędzy poszczególnymi elementami projektu. Mają one na celu przyciągać równowagę do najważniejszych jego części.