Audyt SEO - audyt strony internetowej, audyt sklepu internetowego

Czym jest audyt SEO oraz kiedy i jak warto przeprowadzić audyt SEO

Audyt SEO strony internetowej

Audyt SEO strony internetowej to bardzo ważne narzędzie do poznania danych o kondycji naszej strony. Audyt SEO strony powinno się wykonać w kluczowych momentach dla naszej witryny oraz regularnie w celu monitorowania sytuacji strony w wyszukiwarce. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje o audycie SEO i odpowiadamy na pytania czym jest audyt, czym są audyty automatyczne, online oraz dedykowane i który typ warto wybrać, jak i kiedy się go przeprowadza, jakie daje korzyści oraz jakie aspekty strony sa badanie podczas audytu SEO.

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest audyt SEO i kiedy warto go przeprowadzić?
  • Czy lepiej przeprowadzić audyt SEO online, czy zlecić jego wykonanie profesjonalistom?
  • Kiedy najlepiej przeprowadzić audyt SEO i komu najbardziej przyda się ta usługa?
  • Jakie aspekty stron internetowych są badane w trakcie audytu SEO?
  • Podsumowanie na temat audytu SEO stron internetowych

Czym jest audyt SEO i kiedy warto go przeprowadzić?

Audyt SEO to analiza i ocena strony internetowej. Przeprowadza się go, aby określić stopień dostosowania witryny do wyszukiwarek internetowych. Na polskim rynku audyt SEO uwzględnia wymagania wyszukiwarki Google. Może również dotyczyć wyszukiwarki Bing.

Raport z audytu SEO pomaga wdrożyć takie zmiany na stronie internetowej, które korzystnie wpłyną na pozycję w wyszukiwarce. Dzięki przeprowadzeniu analizy i oceny witryny możliwe jest także opracowanie optymalnej strategii pozycjonowania. W tym artykule przedstawimy najważniejsze informacje na temat audytu SEO.

Czy lepiej przeprowadzić audyt online, czy zlecić jego wykonanie profesjonalistom?

Kompleksowy audyt SEO to absolutna podstawa tworzenia strategii pozycjonowania stron internetowych. Co prawda w internecie jest możliwość przeprowadzenia bezpłatnej analizy i oceny witryny, jednak zdecydowanie bardziej niż darmowy wariant polecamy w pełni profesjonalny audyt SEO.

Korzystając ze wsparcia specjalistów, możliwe jest na przykład samodzielne ustalenie zakresu analizy, a także celu, który jest uzależniony od potrzeb klienta.

Ponadto, specjaliści, którzy przeprowadzają audyt SEO, po dokonanych działaniach, wyjaśniają treść raportu, a także wszystkie zagadnienia. Profesjonalne audyty SEO są przeprowadzane na przykład przez agencje marketingowe.

Co ważne, darmowe audyty wykonywane przez system działający online mogą nie być w stanie przeanalizować wielu ważnych parametrów. W związku z tym zarówno wyniki, jak i raporty audytu darmowego i płatnego mogą się od siebie znacząco różnić. Opisywane działanie stanowi fundament pozycjonowania i nie warto na nim oszczędzać.

Kiedy najlepiej przeprowadzić audyt SEO i komu najbardziej przyda się ta usługa?

Audyt SEO przeprowadzić można zawsze. Są jednak pewne sytuacje, które szczególnie sprzyjają zdecydowaniu się ten proces.

Jedną z nich jest rozpoczęcie współpracy z agencją marketingową bądź też specjalistą SEO. W takim momencie można sprawdzić stan witryny jeszcze zanim rozpocznie się pozycjonowanie.

Zdecydowanie warto przeprowadzić audyt SEO również w sytuacji, gdy zauważamy wyraźne spadki wyników strony internetowej, takich jak na przykład ruch w witrynie oraz współczynnik konwersji.

Kiedy planujemy przeprowadzić znaczące zmiany na stronie internetowej, również powinniśmy przeprowadzić opisywany w tym artykule audyt. Warto regularnie podejmować to działanie, aby profilaktycznie weryfikować witrynę.

Osoby, którym zależy na wysokiej widoczności w wyszukiwarce, a także wysokim współczynniku konwersji, śmiało mogą zainwestować w audyt SEO, a następnie zadbać o pozycjonowanie.

Jakie aspekty stron internetowych są badane w trakcie audytu SEO?

W trakcie audytu SEO specjaliści badają następujące aspekty stron www:

  • widoczność w wyszukiwarce Google,
  • elementy techniczne,
  • treść i zawartość strony,
  • profil linków oraz często,
  • doświadczenie użytkownika, czyli użyteczność strony.

W tym ostatnim wypadku mowa jest o SXO, czyli Search Experience Optimization (połączenie SEO i UX).

Badanie widoczności w wyszukiwarce Google

Widoczność w wyszukiwarce Google ma ogromne znaczenie dla właścicieli stron www. Z tego też powodu badanie jej to ważny etap audytu SEO.

Specjaliści od pozycjonowania biorą pod uwagę nie tylko charakter branży, ale również częstotliwość wyszukiwania fraz i Ilościowe oraz jakościowe zróżnicowanie frazy.

Ocena i analiza technicznych aspektów strony internetowej

Aspekty techniczne są bardzo ważne dla każdej witryny internetowej. Nie ma żadnego sensu prowadzenie strony bez zwracania uwagi na przykład na jej wydajność lub responsywność.

Wysoki poziom techniczny strony to także dobra struktura strony oraz mocna baza linków. Badanie poziomu technicznego strony internetowej to także jeden z najważniejszych etapów audytu SEO.

Tak naprawdę już w momencie planowania jej właściciel strony powinien myśleć o pozycjonowaniu. Każde działanie, które ingeruje w strukturę witryny, wpływa na jej pozycję w wyszukiwarce Google.

Bardzo ważne w trakcie audytu technicznych aspektów strony internetowej jest sprawdzenie czynników SEO On Site oraz SEO Off Site.

SEO On Site:

  • wydajność witryny internetowej,
  • dostosowanie do urządzeń mobilnych,
  • unikalność treści,
  • struktura strony i nawigacji,
  • struktura nagłówków,
  • poprawnie działające linkowanie wewnętrzne, a także przyjazne i poprawne adresy URL,
  • unikalne metadane,
  • dane strukturalne,
  • błędy,
  • długość URL,
  • URL-e kanoniczne,
  • indeksowanie,
  • optymalizacja mapy strony,
  • hreflangi,
  • optymalizacja pliku robots.txt,
  • odpowiednie przekierowania,
  • certyfikat SSL.

SEO Off Site:

  • pozyskane linki do strony internetowej oraz
  • analiza stron i linków konkurencji.

Analiza treści strony internetowej

Treść to inaczej zawartość całej witryny. Wlicza się do niej na przykład: infografiki, pliki wideo, pliki zdjęciowe oraz tekst. Kluczowa w przypadku treści jest jej unikalność.

W dużej mierze od fraz kluczowych, które są zawarte w treści strony internetowej, uzależniona jest pozycja w wyszukiwarce Google.

Keyword stuffing, czyli upychanie fraz kluczowych w treści nie jest jednak opłacalne. Nowoczesne i inteligentne algorytmy Google wychwytują tego typu zabiegi. Wspomniane upychanie zaliczane jest do technik Black Hat SEO.

Strony internetowe z treścią niskiej jakości są źle oceniane przez algorytmy wyszukiwarek. Z treścią mogą pojawiać się również takie problemy jak na przykład duplikacja oraz jej kanibalizacja.

Z duplikacją treści mamy do czynienia wtedy, gdy na różnych stronach internetowych lub w różnych miejscach w obrębie tej samej strony jest ona identyczna.

Z kolei kanibalizacja treści jest skutkiem jej duplikacji. Jest to sytuacja, w której więcej niż jedna podstrona danej domeny została zoptymalizowana pod tę samą frazę kluczową.

Unikalna treść o wysokiej jakości merytorycznej, odpowiedniej strukturze oraz z odpowiednim nasyceniem frazami kluczowymi, bardzo dobrze wpływa na pozycjonowanie.

Analiza wydajności strony internetowej

W najprostszym ujęciu wydajność strony internetowej decyduje o tym, jak szybko się ona ładuje. Dzięki narzędziom, takim jak między innymi GTmetrix, a także Page Speed Insights można uzyskać szczegółowe raporty dotyczące wydajności stron www.

W trakcie audytu SEO aspekty stron internetowych, które mają wpływ na wydajność są szczegółowo sprawdzane.

Na tę cechę witryn duży wpływ ma jakość kodu źródłowego. Nowoczesne witryny składają się z ogromnej liczby elementów, które przechowują kod HTML oraz CSS i JavaScripts.

Kod źródłowy strony internetowej powinien mieć zorganizowaną strukturę. Ważne są także aspekty, takie jak optymalizacja mediów witryny (obrazów i filmów). Unikanie wielokrotnych przekierowań to również dobra praktyka.

Raport po przeprowadzonym audycie SEO wskaże, jakie aspekty witryny należy poprawić, aby szybciej działała. Ważne są wskaźniki Core Web Vitals, czyli mające realny wpływ na doświadczenie użytkownika „podstawowe wskaźniki internetowe”.

Analiza i ocena SXO (SEO + User Experience) na stronie internetowej

User Experience to inaczej całość wrażeń z doświadczeń użytkowników, a także użyteczność strony, czyli intuicyjność i łatwość obsługi. Nawigacja powinna być intuicyjna, przyciski dobrze widoczne, a teksty czytelne.

Doświadczenie użytkownika w dużym stopniu przekłada się na współczynnik konwersji strony internetowej. Audyt doświadczenia użytkownika, czyli UX, a także SEO nazywany jest audytem SXO. Aspekty witryny brane pod uwagę w trakcie audytu SXO to między innymi:

  • Poziom User Experience na każdym urządzeniu, a także.
  • Łatwość odnalezienia pożądanych przez użytkownika treści.

Długofalowa przeprowadzenie takiego audytu ma na celu osiągnięcie jak najwyższego współczynnika konwersji. Dla firm oznacza to przede wszystkim zyski.

Audyt profilu linków

Audyt profilu linków to inaczej audyt SEO Off Site. Audyt link buildingu pozwala dokładnie przeanalizować oraz ocenić liczbę i jakość linków prowadzących do strony, tematykę domen linkujących, stosunek dofollow/nofollow, chmurę anchorów, a także otoczenie tekstem. Audyt profilu linków to również ocena tempa przyrostu lub spadku liczby linków do strony. W zakres tego zagadnienia wchodzi również zbadanie toksyczności i szkodliwości profilu linków, a także przygotowanie zaleceń, które dotyczą poprawy strategi pozycjonowania.

Analiza konkurencyjnych stron internetowych

Specjaliści SEO, wykorzystując najbardziej profesjonalne narzędzia, śledzą witryny konkurencji, aby poznać ich słabe i mocne strony. Brane są pod uwagę zarówno czynniki On Site, jak i Off Site branżowych konkurentów. Bardzo często analiza konkurencji to początkowy etap audytu SEO. Dzięki poznaniu słabych stron możliwe jest wyprzedzenie branżowych rywali w wyszukiwarce internetowej. Analiza konkurencji jest także doskonałym źródłem informacji na temat najlepszego źródła linków danej branży. Tego typu dane są bardzo pożyteczne dla każdej firmy.

Podsumowanie na temat audytu SEO stron internetowych

Audyt SEO stanowi bazę do pozycjonowania stron internetowych. W Polsce optymalizuje się witryny pod silnik wyszukiwarki Google. Opisywaną usługą może zająć się zarówno freelancer, jak i agencja. Najważniejsze jest jednak, aby osoba lub też firma, która zajmuje się audytem SEO, miała wystarczającą wiedzę i umiejętności.

Można przeprowadzić darmowy audyt SEO online, jednak jego możliwości są znacznie ograniczone w porównaniu do w pełni profesjonalnej usługi.

Istnieją sytuacje, w których warto zdecydować się na opisywane działanie. Dla przykładu jest to podpisanie umowy z agencją marketingową, wprowadzanie znaczących zmian w witrynie albo nagły spadek wyników osiąganych przez stronę internetową.

Audyt SEO jest złożonym procesem, który składa się między innymi ze zbadania: widoczności w wyszukiwarce, treści witryny, profilu linków, a także aspektów technicznych.

Niemałą rolę odgrywa również analiza konkurencji. Poznanie słabych stron branżowych rywali, a także rozpoznanie wartościowego źródła linków zewnętrznych jest bardzo ważne.

Dzięki odpowiednio przeprowadzonemu audytowi SEO możliwe jest opracowanie szczegółowej strategii pozycjonowania.

Potrzebujesz audytu SEO? Skontaktuj się z nami.

    Imię i Nazwisko

    Adres Email

    Zapytanie

    Możliwość komentowania została wyłączona.