Target w marketingu czyli jak określić grupę docelową odbiorców i zwiększyć sprzedaż
Pojęcie stworzenia targetu to obok brandu, webwritingu i copywritingu kolejne określenie pojawiające się w marketingu internetowym. Choć brzmi skomplikowanie, to oznacza nic innego jak określenie tego, kim są nasi klienci. W tym artykule wyjaśnimy Wam, dlaczego określenie grupy docelowe jest ważne dla rozwoju marki i jak to zrobić szybko i skutecznie, by odnieść sukces w marketingu internetowym.
Czym jest target i dlaczego jest tak ważny w promowaniu marki
W słowniku Języka polskiego PWN słowo target określone jest jako docelowa, z punktu widzenia producenta, grupa odbiorców. Zatem termin target ma zastosowanie głównie w biznesie sprzedażowym i marketingowym. Pojęcie targetu w odniesieniu do biznesu można rozumieć również jako zamierzony cel lub pułap, który należy osiągnąć w danym okresie.
Najczęściej określenie targetu jest pierwszym i najistotniejszym elementem pracy producentów, marketingowców, a także twórców stron internetowych i copywriterów. Prawidłowo określony target pozytywnie wpływa na skuteczność kampanii marketingowej, wzrost sprzedaży, oraz na pozycjonowanie i liczbę odsłon na stronie internetowej.
Target w marketingu to grupa docelowa, czyli klienci, do których adresujemy daną kampanię reklamową, usługę czy produkt. Skuteczny target odpowiada także na pytanie na jakie cechy, potrzeby i pragnienia odpowiada dany produkt czy usługa. W związku z tym określenie targetu w marketingu polega na podzieleniu rynku na segmenty i skierowaniu uwagi te kilka najważniejszych, w których zapotrzebowania klientów najbardziej pasują do naszej oferty. Jedna marka może mieć kilka targetów, a co za tym idzie kampanii marketingowych, w zależności od rynku, na jaki wprowadza dany produkt.
W marketingu internetowym możemy skorzystać z możliwości segmentacji kanałów komunikacji i jeszcze skuteczniej dotrzeć do zainteresowanych klientów / użytkowników. Dzięki dostępnym narzędziom możemy analizować statystyki dotyczące interakcji użytkowników na nasze działania w poszczególnych kanałach komunikacji. Analizując wyniki statystyk, jeszcze bardziej dostosowujemy strategię marketingową do targetu, do którego kierujemy nasz produkt. Skuteczne ukierunkowanie działań marketingowych na określoną grupę klientów spowoduje, że dystrybucja produktu jest nie tylko łatwiejsza, ale też przynosi większy zysk.
Jak skutecznie określić target (grupę docelową)
W określeniu targetu nie ma większego znaczenia, czym zajmuje się nasza marka, bo bez względu na to, czy sprzedajemy towar, usługę czy też naszą marką jest nasza osoba, zależy nam na dotarciu do jak największej grupy odbiorców. Paradoksalnie takie efekty przyniesie nam skierowanie działań marketingowych do kilku grup docelowych niż tzw. marketing masowy.
Określając grupę docelową, należy w pierwszej kolejności zastanowić się nad przeznaczeniem i cechami naszego produktu czy usługi. W tym celu warto konkretnie odpowiedzieć na następujące pytania:
- dla kogo jest i na jakie potrzeby odpowiada nasza oferta?
- jaki problem rozwiązuje?
- co może zapewnić i w czym pomóc klientowi?
- dlaczego ktoś chciałby z niej skorzystać?
Przyglądając się naszemu produktowi lub usłudze i odpowiadając na powyższe pytania, stworzymy już zarys naszego targetu (grupy docelowej). Natomiast żeby, skonkretyzować nasz target musimy wziąć pod uwagę kilka kategorii cech naszych potencjalnych odbiorców.
Jak skutecznie tworzyć persony klientów
Po analizie cech naszego produktu / usługi mniej więcej wiemy kto i dlaczego może być zainteresowany naszą ofertą. Jest to pierwszy krok do stworzenia tzw. person, czyli konkretnych opisów naszych klientów. Jednak aby, skuteczniej dostosować naszą kampanię marketingową i sposoby komunikacji warto określić więcej cech osób, do których chcemy dotrzeć. Można sobie pomóc, charakteryzując samego siebie lub znajomego, który chętnie skorzysta z tego, co oferujemy.
Identyfikowanie cech wspólnych osób będących w naszej grupie docelowej opiera się na następujących kryteriach: demograficznym i geograficznym oraz psychologicznym i behawioralnym.
W kryterium demograficznym określamy wiek, płeć, ale także wykształcenie, zawód, status materialny i społeczny oraz religię. Natomiast przy geograficznym odpowiadamy na pytanie, gdzie mieszka główny odbiorca, czy to jest wieś, czy miasto jak duża jest to miejscowość i w jakiej części kraju (świata) się znajduje.
Biorąc pod uwagę kryterium psychologiczne, pytań i odpowiedzi może być bardzo wiele, gdyż dotyczą one zainteresowań i upodobań danej grupy docelowej. Będą to więc pytania dotyczące sposobu spędzania wolnego czasu, uprawianego sportu, ulubionej rozrywki itp.
W kryterium behawioralnym „bierzemy pod lupę” zachowania się klientów przy robieniu zakupów, przywiązania do marki oraz zachowania w sieci. Ściślej ujmując, chodzi między innymi o częstotliwość zakupów, odwiedzane strony i aktywność w social mediach.
Uzyskane odpowiedzi kompletujemy, katalogujemy i tworzymy kilka person (grup docelowych). Następnie kierujemy do nich „skrojoną na miarę” kampanię marketingową i przy pomocy narzędzi służących do monitorowania aktywności odbiorców, badamy jej skuteczność. Należy pamiętać, że nasz target ciągle ewoluuje i musimy być przygotowani na modyfikacje lub całkowitą zmianę strategii.
5 narzędzi przydatnych do monitorowania targetu, grupy docelowej
Narzędzi do monitorowania aktywności użytkowników jest wiele, dotyczą one różnych kanałów oraz płaszczyzn, dzięki którym lepiej określimy grupę naszych odbiorców.
W zależności, z jakiego narzędzia skorzystamy, otrzymamy konkretne informacje dotyczące danego zagadnienia marketingu internetowego.
Google Analytics — jedno z podstawowych narzędzi wykorzystywanych w e-marketingu. Dzięki niemu dowiadujemy się, kto generuje ruch na stronie. Poznamy, jaki mają wiek i płeć, a także czym się interesują użytkownicy. Dodatkowo prowadząc sklep internetowy, dostaniemy informację, czym charakteryzują się osoby, które u nas kupują lub kto rezygnują mimo dodania produktów do koszyka.
Google AdWords Display Planner – narzędzie niezwykle przydatne dla twórców stron internetowych blogerów i copywriterów. Pokazuje jakich słów kluczowych należy używać, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę szukając danej usługi czy produktu.
Facebook Audience Insights – dzięki temu narzędziu poznamy użytkowników, którzy interesują się naszym profilem. Niestety użytkownicy Facebooka często pomijają wpisywanie informacji do swojego profilu lub wprowadzają nieprawdziwe dane. Dlatego Facebook Audience Insights nie jest w pełni wiarygodnym narzędziem.
Brand24 – jest narzędziem do monitorowania pojawienia się marki (produktu) w mediach. Dzięki Brand24 dowiemy się kto, gdzie i jak pisze o naszej marce. Wpisując odpowiednią frazę, zobaczymy wykres przedstawiający częstotliwość wzmianek na jej temat. Natomiast wybierając datę, dostaniemy informację jak to wyglądało konkretnego dnia i możemy się dowiedzieć, co było najbardziej popularne.
Landing page – w wolnym tłumaczeniu znaczy „strona lądowania”, czyli strona docelowa na której ma “wylądować” nasz klient. Jest to dedykowane miejsce na którym kończy się działanie grupy docelowej na stronach internetowych. Służy przede wszystkim do sfinalizowania zakupu, pobrania darmowego ebooka, czy do zapisu na szkolenie lub newslettera. Głównym zadaniem landing page jest przede ułatwienie użytkownikowi dotarcia do wyznaczonego przez nas celu, co znacznie poprawia sprzedaż
Korzystanie z narzędzi monitorujących ruch na naszej stronie i trendy, których nasi odbiorcy szukają, pozwala nam jeszcze dokładniej spersonalizować klienta i dostosować do niego nasz przekaz, czy produkt. Na początkowym etapie tworzenia marki można skorzystać z bezpłatnych lub darmowych wersji narzędzi.
Określenie targetu to proces, który przynosi efekty
Szczegółowe i jasne określenie naszej grupy docelowej to obowiązkowy, pierwszy krok działań marketingowych. Znając naszych odbiorców, możemy uniknąć wielu błędów (np. przy doborze kanałów i języka komunikacji) już na wczesnym etapie tworzenia strategii sprzedażowej.
Właściwie określona grupa docelowa ma ogromny wpływ na rezultat kampanii marketingowej, czyli skuteczność sprzedaży, a co za tym idzie renomę i popularność marki. Dlatego warto zainwestować w skuteczny e – marketing czyli kompleksowe rozwiązania internetowe. Korzystając z naszej oferty otrzymasz dopasowaną do Twojej marki kompleksową usługę obejmującą m.in.: tworzenie strony wraz z logotypami i grafikami, skutecznym pozycjonowaniem i obsługą strony internetowej.