Google Consent Mode V2 - co to jest i jak wdrożyć na stronie

Google Consent Mode V2 – czym jest, dlaczego i jak należy go wprowadzić

Click to rate this post!

Google Consent Mode
Nowe regulacje prawne dotyczące ochrony danych osobowych czyli RODO i Digital Markets Act, wprowadzają istotne zmiany dla właścicieli stron i sklepów internetowych korzystających z narzędzi Google, takich jak Google Analytics GA4, Google Search Console, Google Ads, Google Tag Manager czy Google Moja Firma. Od 6 marca 2024 r. wszyscy właściciele stron internetowych są zobowiązani do wdrożenia Google Consent Mode w wersji 2 (GCM V2), co da użytkownikom lepszą kontrolę nad ich danymi pozostawionymi na danej stronie. W naszym artykule wyjaśniamy, jak skutecznie wdrożyć GCM V2, aby zachować zgodność z prawem i jednocześnie zoptymalizować działania marketingowe.

Google Consent Mode V2 (GCM V2) – czym jest i dlaczego jego wprowadzenie jest ważne dla właścicieli stron internetowych

Wprowadzenie zbioru wytycznych, jakim jest Google Consent Mode V2 (GCM V2) jest odpowiedzią na potrzebę dostosowania działań marketingowych i analitycznych do obowiązujących regulacji prawnych ochrony danych osobowych.

Wdrożenie GCM V2 zapewnia nowemu użytkownikowi strony informacje o tym, że każde jego działanie na stronie może być rejestrowane oraz że dalsze użytkowanie serwisu wymaga jego wyraźnej zgody.

Google Consent Mode V2 wprowadzono zatem, aby umożliwić właścicielom stron i aplikacji internetowych dostosowanie się do przepisów o ochronie prywatności, jednocześnie minimalizując wpływ na pomiar danych analitycznych i skuteczność reklam.

Dzięki Google Consent Mode przedsiębiorstwa nawet w obliczu restrykcyjnych przepisów dotyczących zgody na cookies mogą nadal uzyskiwać wgląd w działania użytkowników i efektywność reklam, co jest istotne w prowadzeniu strategii marketingowej.

Poznaj istotne różnice między GCM-V1 a GCM-V2

W odpowiedzi na rosnące wymagania dotyczące ochrony danych osobowych oraz prywatności online Google wprowadził już wcześniej Consent Mode. Z kolei aktualizacja wersji – Google Consent Mode V2 to kolejny krok w adaptacji branży cyfrowej do zmieniającego się podejścia do ochrony prywatności.

GCM V2 nie tylko rozszerza funkcjonalność poprzedniej wersji, ale także obliguje właścicieli stron do dostosowania procesów zbierania danych do nowych regulacji prawnych takich jak RODO czy Digital Markets Act. Natomiast użytkownikom stron internetowym daje dokładne informacje i większe możliwości dotyczące decyzji o zbieranych danych.

Główna różnica między pierwszą a drugą wersją Google Consent Mode polega na wprowadzeniu bardziej złożonych funkcji zarządzania zgodami i dodatkowych parametrów konfiguracyjnych. GCM V2 oferuje większą elastyczność w zarządzaniu zgłoszeniami zgody, umożliwiając dokładniejsze dostosowanie do specyficznych wymagań prawnych. Ponadto Consent Mode V2 wprowadza również nowe parametry, takie jak „ad_storage” i ”analytics_storage”, które pozwalają na bardziej szczegółowe sterowanie działaniem skryptów Google w zależności od zgód udzielonych przez użytkownika.

Co zmienia dla właścicieli stron internetowych wprowadzenie GCM V2

GCM V2 oprócz dostosowania do przepisów unijnych daje użytkownikom możliwość aktywnego decydowania o tym, jakie dane są zbierane, co ma wpływa na kształtowanie pozytywnych relacji z klientami.

Z kolei w aspekcie prowadzenia efektywnych kampanii marketingowych, GCM V2 umożliwia firmom dostosowanie swoich działań do zgód użytkowników. Inteligentne zarządzanie zgodami pozwala na prowadzenie spersonalizowanych kampanii reklamowych bez naruszania prywatności.

Dzięki zaawansowanym technikom modelowania danych, narzędzie to pozwala również na wypełnianie luk informacyjnych wynikających z braku zgody na śledzenie. Ponadto Google Consent Mode V2 oferuje reklamodawcom szereg narzędzi do zarządzania wydatkami reklamowymi, pozwalając na ich optymalizację poprzez precyzyjne określenie targetu i dostosowanie kampanii do indywidualnych zgód użytkowników.

Takie połączenie personalizacji reklam z ochroną prywatności jest istotne dla budowania długotrwałego zaufania i efektywności działań marketingowych, co czyni GCM V2 narzędziem nieocenionym w nowoczesnym marketingu internetowym.

Jak sprawdzić poprawność sygnałów zgody GCM V2

Jeśli Twoja strona lub aplikacja połączona jest z usługami Google wymagającymi zgody na udostępnianie danych (np. Google Ads), to od 6 marca 2024 r., by korzystać z tych narzędzi, musi poprawnie zbierać i przekazywać do Google informacje dotyczące zgody użytkowników.

Sprawdzenie, czy Twoje narzędzia Analytics są zgodne z nowymi wymogami, jest proste. Wystarczy, że w panelu administracyjnym Analytics sprawdzisz, czy Twoje usługi wysyłają do Google potrzebne zgody.

Natomiast jeżeli nie masz jeszcze wdrożonego systemu zarządzania zgodami czy używasz takiego, który nie jest dostosowany do nowych wytycznych, teraz jest ostateczny moment na jego aktualizację lub wdrożenie. Dzięki temu zapewnisz zgodność z przepisami i unikniesz ryzyka utraty cennych danych, które są niezbędne do optymalizacji Twoich działań marketingowych.

Jak skutecznie wprowadzić zmiany związane z Google Consent Mode V2

W przypadku aplikacji mobilnych sprawdź i zaktualizuj wersję pakietu SDK, aby były kompatybilne z nowymi wymogami Google dotyczącymi zgody użytkowników. Takie działanie zapewni ciągłość w zbieraniu danych potrzebnych do analiz i kampanii reklamowych.

Natomiast w celu sprawdzenia sygnałów zgody strony internetowej wykonaj następujące kroki:

  • Przejście do sekcji „Administracja” – znajdź sekcję „Zbieranie i modyfikowanie danych” i kliknij „Strumienie danych”;
  • Ocena strumieni danych – szukaj etykiet „Wymagane działanie” obok strumieni danych. Brak etykiety oznacza, że Twoja strona lub aplikacja już wysyła wymagane sygnały zgody;
  • Aktualizacja ustawień – jeśli znajdziesz strumień danych z etykietą „Wymagane działanie”, kliknij go, aby zobaczyć, jakie sygnały zgody są wymagane. Następnie postępuj zgodnie z instrukcjami, aby zaktualizować ustawienia;
  • Wybór Platformy Zarządzania Zgodami – CMP możesz pobrać od certyfikowanego partnera Google takiej jak CookieBot, CookieYes, Cookiescript, CookieHub, Complianz lub też użyć własnego rozwiązania;
  • Konfiguracja banera zgody – jeśli nie posiadasz jeszcze banera cookies (zgody), skonfiguruj go tak, aby zbierać zgody na pomiar skuteczności reklam i ich personalizację;
  • Zaktualizowanie trybu uzyskiwania zgody – zaktualizuj tryb uzyskiwania zgody do najnowszej wersji, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi przepisami i zoptymalizować skuteczność kampanii reklamowych.
  • Implementacja skryptu CMP – możńa to zrobić poprzez skrypt na stronie, gotową wtyczkę (jeżeli jest to CMS) i Google Tag Manager.

Wprowadzenie tych zmian jest kluczowe dla zapewnienia zgodności z prawem. Ponadto niestosowanie się do wymogów może skutkować utratą cennych danych. Dlatego ważne jest, aby właściciele stron i aplikacji dokładnie przeanalizowali i zaktualizowali swoje ustawienia zgodności danych.

Jakie są konsekwencje braku wdrożenia GCM-V2

Od 2024 roku, nasze działania w sieci będą miały jeszcze większy wpływ na to w jaki sposób, dane są zbierane i przetwarzane przez:

  • witryny internetowe – wykorzystujące tagi do przesyłania danych do Google;
  • aplikacje mobilne – korzystające z pakietów SDK do wysyłania informacji do Google;
  • przesyłanie danych z zewnętrznych źródeł – czyli importowanie konwersji offline czy danych o sprzedaży w sklepie.

Zgodnie z obowiązującym prawem unijnym, aby umożliwić właścicielom stron internetowych dalsze wykorzystanie danych w celach pomiarowych, personalizacji reklam i marketingu, niezbędne jest uzyskanie zgody od użytkowników z Europejskiego Obszaru Gospodarczego na przetwarzanie ich danych osobowych oraz przekazywanie Google informacji dotyczących tej zgody.

Brak zgody, czyli nieprzestrzeganie przepisów RODO grozi konsekwencjami prawnymi oraz wysokimi karami finansowymi. Oprócz konsekwencji prawnych brak wdrożenia GCM V2 może mieć negatywny wpływ na skuteczność kampanii marketingowych online.

Bez możliwości właściwego zarządzania zgodami użytkowników, firmy mogą napotkać trudności w targetowaniu odbiorców, personalizacji treści reklamowych i prowadzeniu skutecznego marketingu.

Podsumowując Google Consent Mode V2 umożliwia stronom internetowym zarządzanie zgłoszeniami zgody użytkowników w sposób, który szanuje ich wybory dotyczące plików cookie, jednocześnie pozwalając na zbieranie kluczowych danych analitycznych i reklamowych.

Wdrożenie Google Consent Mode V2 jest więc istotne zarówno dla marketingu internetowego, jak i ochrony prywatności użytkowników. Zachęcamy do modernizacji strony internetowej, włączając w to wdrożenie GCM V2, aby zapewnić zgodność z przepisami i optymalizować strategie marketingowe.

Najczęstsze Pytania i Odpowiedzi dotyczące Google Consent Mode V2


Co to jest Google Consent Mode V2?

Google Consent Mode V2 (GCM V2) to zaktualizowana wersja mechanizmu wprowadzonego przez Google, który obliguje właścicieli stron internetowych i aplikacji mobilnym korzystających z narzędzi Google takich jak np. Google AdWords, Google Tag Manager, czy GA4 do dostosowania procesów zbierania danych do nowych regulacji prawnych i właściwego zarządzania zgłoszeniami zgód użytkowników na używanie plików cookie i innych narzędzi śledzących w sposób zgodny z przepisami o ochronie danych.

Do kiedy należy wdrożyć Google Consent ModeV2?

Wdrożenie GCM V2 staje się obowiązkowe od 6 marca 2024 roku. Wcześniejsze wdrożenie zapewni organizacjom czas na dostosowanie swoich systemów i optymalizację strategii marketingowych przy nowych regulacjach prawnych.

Jakie są główne różnice między GCM V1 a GCM V2?

Główna różnica pomiędzy pierwszą a drugą wersją Google Consent Mode polega na wprowadzeniu dodatkowych parametrów i ulepszeń w GCM V2, które umożliwiają bardziej szczegółowe zarządzanie zgodami użytkowników i lepszą integrację z nowymi przepisami o ochronie danych.

Jak wdrożyć Google Consent Mode V2 na stronie internetowej?

Wdrożenie GCM V2 obejmuje kilka kroków, takich jak wybór odpowiedniej platformy zarządzania zgodami (CMP), konfiguracja bannerów cookie zgodnie z wymogami GCM V2, aktualizacja ustawień w Google Tag Manager oraz regularne testowanie i weryfikacja poprawności implementacji.

Czy wdrożenie GCM V2 wpłynie na moje dotychczasowe kampanie reklamowe?

Tak, wdrożenie GCM V2 może wpłynąć na sposób, w jaki prowadzone są kampanie reklamowe, gdyż daje możliwości bardziej precyzyjnego targetowania i personalizacji, oparte na wyrażonych zgodach użytkowników.

Czym skutkuje brak wdrożenia GCM-V2?

Brak wdrożenia GCM V2 prowadzi do naruszenia przepisów o ochronie danych, co skutkuje ryzykiem nałożenia sankcji prawnych i finansowych, a także może negatywnie wpłynąć na skuteczność kampanii reklamowych i zaufanie użytkowników.

Potrzebujesz wdrożyć Google Consent Mode V2 na swojej stronie lub sklepie internetowym?

Napisz na kontakt@emm8.pl lub skorzystaj z formularza poniżej:

    Imię i Nazwisko

    Adres Email

    Zapytanie

    Click to rate this post!