Pozycjonowanie organiczne
Wyniki wyszukiwania Google podzielić można na wyniki organiczne (inaczej naturalne) oraz wyniki płatne (reklamy sponsorowane AdWords). Czym są pierwsze z nich, czyli czym są wyniki organiczne?
Mianem pozycjonowania organicznego określa się działania polegające na optymalizacji kodu strony internetowej i znajdujących się na niej treści, a także budowanie profilu linkowego tak, by udało się wypracować możliwie jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach naturalnych. Aby osiągnąć czołowe pozycje organiczne na większość wybranych przez nas fraz czy słów kluczowych, wprowadzić należy szereg zmian w kodzie strony, które to mają na celu eliminację kluczowych błędów związanych z optymalizacją. Poza niewidocznymi dla użytkownika zmianami, takimi jak modyfikacja tytułu strony i opisu meta description, usunięcie duplikatów wewnętrznych czy ustawienie przekierowań, niekiedy konieczne okazać mogą się również modyfikacje elementów widocznych, jak dodanie linków w menu, umieszczenie danych adresowych czy stworzenie bloga. W niektórych przypadkach niezbędne jest również stworzenie nowych podstron czy całych działów, w skład których wchodzić będzie minimum kilkanaście podstron. Liczba modyfikacji zależy tutaj od tego, jakiego rodzaju frazy i słowa kluczowe są promowane, jak prezentują się konkurencyjne witryny z wyników wyszukiwania organicznego czy na ile rozbudowana jest pozycjonowana strona lub pozycjonowany sklep internetowy. Prace związane z optymalizacją kodu i rozbudową treści to jednak nie wszystko. Zadbać należy tu także o stosowne linkowanie serwisu w internecie.
Udało się osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania — co dalej? Warto zdawać sobie sprawę z tego, iż algorytmy Google są cały czas ulepszane. Nieustannie zmienia się waga czynników uwzględnianych przy ocenie stron internetowych, takich jak długość treści, słowa kluczowe w tekstach, nagłówkach, tytule i opisie meta description, zagęszczenie słów kluczowych, jakość linków przychodzących, częstotliwość aktualizacji czy szybkość wczytywania witryny. Oprócz tego, dodawane są nowe czynniki, a konkurencyjne firmy prowadzą podobne działania mające na celu wyprzedzenie naszej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. W związku z tym, nieustannie należy dbać o rozwój witryny, dopasowywać ją do aktualnych wymogów algorytmów wyszukiwarek Google i pozyskiwać możliwie jak najbardziej wartościowe odnośniki.
Jak widać, pozycjonowanie stron internetowych wymaga nieprzerwanej pracy, a jego wyniki widoczne są dopiero po jakimś czasie. W przypadku najbardziej konkurencyjnych fraz kluczowych może być to nawet kilka lat. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że osiągnięcie czołowej pozycji w wynikach wyszukiwania organicznego przekładać będzie się realnie na znaczący wzrost odwiedzin pozycjonowanej strony internetowej.
Na koniec warto wspomnieć pokrótce o kampaniach Google AdWords. Mianem tym określa się system reklamowy wyświetlający linki sponsorowane nad organicznymi wynikami wyszukiwania, a niekiedy również obok i pod nimi. Reklamy te znaleźć można także na witrynach partnerów współpracujących w ramach programu Google AdSense. Inwestując w taką kampanię Google AdWords i umiejętnie ją prowadząc, liczyć można się z niemalże natychmiastowymi efektami. Jednocześnie, spora część użytkowników w świadomy sposób ignoruje wyniki z linków sponsorowanych, co sprawia, że pojawienie się w wynikach naturalnych, organicznych może w niektórych przypadkach w większym stopniu przełożyć się na wzrost ruchu na stronie internetowej.