Rich snippets - dane strukturalne uporządkowane, fragmenty rozszerzone Rich snippets - dane strukturalne uporządkowane, fragmenty rozszerzone

Rich snippets

Rich snippets - dane strukturalne uporządkowane, fragmenty rozszerzone
Jak wyróżnić pozycję swojej strony internetowej wśród wyników wyszukiwania? W 2009 roku Google wprowadziło tak zwane rich snippets, czyli rozszerzenia, które umożliwiają użytkownikom przedstawienie dodatkowych zalet ich witryny jeszcze na etapie przeglądania rezultatów wyszukiwania przez internautów.

Jakie rodzaju informacje wyeksponować można przy pomocy wspomnianych rich snippets? Są to między innymi: średnia ocenia użytkowników i ilość opinii, cena, dostępność oraz stan danego produktu, data i miejsca wydarzenia, autor artykułu i data jego publikacji, zdjęcia czy nawigacja strony.

Rich snippets to wyjątkowo użyteczna funkcja, a to ze względu na fakt, iż naturalne wyniki wyszukiwania w Google wyglądają oraz mniej atrakcyjnie pośród form wyświetlania wyników wyszukiwania, takich jak chociażby reklamy AdWords, mapki, filmy czy graficzne reklamy Google Shopping. Główną jej zaletą jest dokładne przedstawienie użytkownikowi treści, jakie znajdują się na stronie. Dodatkowo, przyczynia się ona do zwiększenia klikalności, skutecznie redukując ilość nietrafnych kliknięć.

Jak zacząć używać Rich Snippets? By możliwe stało się wyświetlanie rozszerzonego opisu podstrony w wyszukiwarce Google, niezbędne jest zastosowanie w kodzie strony dan strukturalnych do stosownych szablonów. Skorzystać można tutaj także z bezpłatnego narzędzia o nazwie „Marker danych.” Pierwsze z rozwiązań opiera się o wykorzystanie specjalnego kompletu znaczników, które mają na celu oznaczenie poszczególnych elementów prezentujących treść na witrynie. Znaczniki w znaczący sposób ułatwiają wyszukiwarce analizę składników, identyfikację, wyświetlanie treści oraz poruszanie się po stronie internetowej. Należy tu jednak zdawać sobie sprawę z tego, iż nie wpływają one w bezpośredni sposób na pozycję w wynikach wyszukiwania. Oprócz tego, wykorzystanie danych strukturalnych nie stanowi gwarancji wyświetlania rozszerzeń, a jedynie znacząco zwiększa prezentowanie dodatkowych treści. Ostatecznie, to algorytm Google decyduje o ty, kiedy wyświetlić rich snippets.

Jeżeli chodzi o wspomniany powyżej „Marker danych”, pozwala on na wskazanie Google danych na stronie, takich jak restauracje, aplikacje, artykuły, lokalne firmy, produkty, filmy, artykuły czy wydarzenia. Dzięki niemu możliwe staje się stosowanie rich snippets bez konieczności ingerowania w kod strony. Jest to sposób niezwykle szybki oraz prosty.

Jakie korzyści, poza wspomnianym powyżej zwiększeniem trafności kliknięć, wynikają z wyświetlania rich snippets? W pośredni sposób wpływają one na pozycjonowanie strony internetowej, ułatwiając indeksowanie i dostarczając precyzyjnych meta danych.

Czy rich snippets wiążą się z jakimikolwiek zagrożeniami? Wynikać mogą one jedynie z niewłaściwego ich użytkowania. Przed ich publikacją należy upewnić się, że zostały one odpowiednio wdrożone. Wykorzystując je w celu sztucznego nagromadzenia słów kluczowych na stronie, liczyć należy się z tym, że rich snippets zostaną wyłączone, a witryna — ukarana filtrem ręcznym.

Więcej na temat Rich Snippets czyli danych uporządkowanych w przewodniku Google dla deweloperów.