Wyszukiwanie głosowe a pozycjonowanie | Voice Search SEO Wyszukiwanie głosowe a pozycjonowanie | Voice Search SEO

Wyszukiwanie głosowe a pozycjonowanie

Wyszukiwanie głosowe a pozycjonowanie
Szukając różnego rodzaju informacji w Internecie, coraz więcej osób decyduje się na skorzystanie z pomocy jednego z asystentów głosowych. Do najpopularniejszych z nich zaliczają się Siri, Google Assistant oraz Amazon Alexa. Jak twierdzą analitycy, w przeciągu najbliższego roku aż 200 miliardów zapytań miesięcznie wprowadzonych zostanie przy pomocy wyszukiwania głosowego. Na czym polega ta technologia i jakie są jej główne zalety? Jak wykorzystać wyszukiwanie głosowe w procesie pozycjonowania?

Na początek warto powołać się na badania przeprowadzone przez Global Web Index. Ich wyniki wskazują, że 27% globalnych użytkowników sieci korzysta z wyszukiwania głosowego na urządzeniach mobilnych. Jeżeli chodzi o Polskę, jest to na ten moment około 10% internautów.

Użytkownicy korzystający z wyszukiwania głosowego najczęściej zadają bardzo sprecyzowane pytania. Dlatego jest to niezwykle ważne jeżeli chodzi o optymalizację treści – zwiększa to bowiem zapotrzebowanie na wyniki typu long tail, czyli frazy z tzw. długiego ogona pozycjonowania. Kluczową kwestią jest tutaj możliwie jak najlepsza optymalizacja tekstu pod kątem właśnie tego typu naturalnych zapytań. Posiadacz strony internetowej skupić powinien się na nasyceniu jej unikalnymi frazami i słowami kluczowymi, które możliwie jak najdokładniej opisywałyby oferowane produkty i usługi. Oczywiście frazy powinny być w odpowiedni sposób zoptymalizowane na stronie i być właściwie rozłożone i oparte o właściwą strukturę strony internetowej.

Jako że wyszukiwanie głosowe znajduje do tej pory zastosowanie głównie na urządzeniach mobilnych, podczas optymalizacji witryny skupić należy się na tym, aby była ona w odpowiedni sposób dopasowana do wyświetlania treści na smartfonach oraz tabletach.
To czy dana strona internetowa jest właściwie dostosowana do urządzeń mobilnych pozawala nam sprawdzić samo narzędzie dostarczone przez wyszukiwarkę Google czyli test optymalizacji mobilnej

Jednym z kluczowych aspektów optymalizacji strony www pod kątem wyszukiwania głosowego jest stosowne wykorzystanie znaczników metadanych. Dzięki nim skrypty indeksujące mają znacznie więcej możliwości prawidłowego zinterpretowania zawartości witryny. Co więcej, wzrasta tu prawdopodobieństwo wyświetlenia się w wynikach wyszukiwania dodatkowych elementów typu ceny produktów czy gwiazdek z ocenami (określa się je mianem Rich Snippets czyli elementów, fragmentów rozszerzonych).

W związku z tym, że wyszukiwanie głosowe w znaczącym stopniu bazuje na precyzyjnych zapytaniach, warto rozważyć również stworzenie działu FAQ, czyli najczęściej zadawanych pytań. Taki zabieg sprawia, że znacznie łatwiej jest zoptymalizować treści poprzez umieszczenie na stronie internetowej odpowiedzi na najczęściej zadawane przez użytkowników pytania. Doskonałym w tym przypadku rozwiązaniem będzie w przypadku FAQ zastosowanie znaczników schema dla najczęściej zadawanych pytań, które dodatkowo wspomogą wyszukiwarki w zrozumieniu i interpretacji.
Więcej na temat schema dla FAQ: FAQ schema.org