SEO i SEM - co to takiego? | Tworzenie Stron i Pozycjonowanie SEO i SEM - co to takiego? | Tworzenie Stron i Pozycjonowanie

SEO i SEM – co to takiego?

SEO SEM co to
SEO oraz SEM na narzędzia wykorzystywane do promocji stron internetowych w sieci. Czym dokładnie są? Co je różni?

SEM, inaczej marketing w wyszukiwarkach, to ogół działań promocyjnych mających na celu poprawę pozycji danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania — tak naturalnych, jak i płatnych, czy zastosowaniu odpowiednio dopasowanych fraz i słów kluczowych wpisywanych przez użytkowników szukających danych informacji w sieci. Działania z zakresu marketingu w wyszukiwarkach to między innymi pozycjonowanie, optymalizacja witryn oraz kampanie linków sponsorowanych.

SEM to termin o wiele pojemniejszy od SEO. Jest to ogół procesu marketingowego mającego na celu skierowanie możliwie jak największego ruchu na promowaną witrynę przez działania SEO lub zakup płatnych miejsc, w których mogą być zamieszczane reklamy.

Ruch SEM ukierunkowany jest na użytkowników wyszukiwarek internetowych. Użytkownicy w sieci, którzy poszukują danej informacji, swoje zapytanie wpisują zwykle w pole wyszukiwania. Gdy taka osoba zdecyduje się odwiedzić stronę www z listy wyszukiwania lub kliknie w banner reklamowy, zwiększeniu ulega możliwość konwersji. Co za tym idzie — do czynienia mamy ze wzrostem znaczenia wyświetlanych witryn, a co za tym idzie — ze zwiększeniem wartościowości ruchu powstałego na skutek wykorzystania metod SEM.

SEO to natomiast jeden z wielu elementów składających się na marketing w wyszukiwarkach. Obejmuje on długotrwałe działania, których efekty widoczne są dopiero po kilku tygodniach lub miesiącach. Optymalizacja SEO opiera się o wykorzystanie stosownych taktyk i strategii w celu upewnienia się, że dana strona www jest widoczna dla wyszukiwarek internetowych, a następnie poprawy jej parametrów tak, aby można ją było z łatwością znaleźć za pośrednictwem wyszukiwarki.

Wyróżnia się 2 główne rodzaje SEO: on — site oraz off — site. Pierwszy z nich odnosi się do przygotowania strony www do tego, by stała się ona lepiej widoczna i bardziej zrozumiała dla robota wyszukiwarki. Chodzi tutaj o zoptymalizowanie architektury witryny, struktury poszczególnych stron, treści oraz fraz kluczowych w sposób, który umożliwi uzyskiwanie lepszych statystyk w wynikach wyszukiwania. Jeżeli chodzi natomiast o off — site SEO, jest to wzmocnienie siły strony internetowej oraz listy słów kluczowych przez odpowiednio dopasowane działania odbywające się poza nią. Metoda ta opiera się o zakup linków. Działania tego typu noszą pewne znamiona niedozwolonej praktyki. Spotkać można się tutaj z określeniami, takimi jak white hat oraz black hat. Pierwsze z nich odnoszą się do działań w obrębie SEO, które są zgodne z regulaminami wyszukiwarek. Obejmują one między innymi wzajemną wymianę linków oraz optymalizację treści przez tworzenie czytelnego, przyjaznego dla użytkownika contentu. Co do black hat, są to nieetyczne, niezgodne z zasadami wyszukiwarek działania. Do najczęściej wykorzystywanych zalicza się tworzenie treści pod roboty wyszukiwarek oraz spamowanie na forach dyskusyjnych.