Marketing afiliacyjny co to jest
Marketing afiliacyjny bazuje na współpracy reklamodawcy (nazywanego również sprzedawcą) z partnerem (inaczej afiliantem), który to przyjmuje rolę pośrednika sprzedaży. Sprzedawca zyskuje tu kolejnych klientów, a afiliant otrzymuje wynagrodzenie za efekty działań każdego z nich.
W przypadku marketingu afiliacyjnego, do czynienia mamy z 3 stronami — reklamodawcą, partnerem oraz klientem. Niekiedy spotyka się również nieco bardziej zaawansowane modele, gdzie występuje również 4 uczestnik, jakim jest organizator programu partnerskiego.
Wspomniany powyżej reklamodawca chce sprzedać produkt lub zaoferować usługę z użyciem zewnętrznego kanału. Partner dysponuje kanałem, w którym umieszczany dany komunikat reklamowy na temat oferty reklamodawcy. Stanowi on punkt wspólny w całym procesie. Ogniwem, które najczęściej łączy reklamodawcę oraz klienta w sieć afiliacyjną jest influencer lub bloger. Jeśli chodzi natomiast o klienta, jest on odbiorcą w kanale partnera, z którego to przechodzi do zakupu u reklamodawcy.
Jak przedstawiają się wynagrodzenia w marketingu afiliacyjnym? Wyróżnia się tutaj 3 modele wynagrodzeń. Jednym z nich jest Pay Per Sale (PPS). To najbardziej klasyczny model, który opiera się o określoną część przychodu z zakupu. W przypadku Pay Per Click (PPC), do czynienia mamy z daną kwotą wynagrodzenia za każdorazowe kliknięcie w wyświetlaną reklamę. Ostatnie z dostępnych rozwiązań to Pay Per Lead (PPL). Odnosi się ono do określonej kwoty za każde działanie wykonane przez użytkownika. Może być to na przykład wypełnienie formularza z danymi kontaktowymi.
Jakie są główne korzyści płynące z marketingu afiliacyjnego? Za jego pomocą reklamodawca może stale poszerzać grupę swoich odbiorców, nie ponosząc jednocześnie kosztów w sytuacji, gdy udało dotrzeć się do potencjalnych klientów nie znajdujących się na odpowiednim etapie jego lejka sprzedażowego. Dodatkowo, marketing afiliacyjny pozwala na bezpłatne budowanie rozpoznawalności danej marki. Reklamodawca płaci tutaj wyłącznie wówczas, gdy jego reklama przyniosła rzeczywiste efekty.
Co do partnera, często korzysta on z kanału, w który zainwestował. Umieszczając w nich reklamy o wybranej przez siebie formie oraz treści, zyskuje on możliwość osiągnięcia dodatkowych przychodów oraz zwrotu z dotychczasowej inwestycji. Marketing afiliacyjny daje mu spore możliwości ingerencji w warunki współpracy. W aspekcie finansowym wiąże się on z samymi zyskami. Poza partnerami, którzy funkcjonują w tradycyjnym modelu, na rynku spotkać można się również z podmiotami, dla których programy partnerskie są trzonem realizowanych przez nich działań. Ich praca opiera się nie tylko o publikację reklam na prowadzonych przez siebie kanałach. Zajmują się oni również prowadzeniem całości procesu reklamowego, gdzie inwestują oni w marketing zoptymalizowany tak, aby generować możliwie jak najwyższy ruch na kanale. Przekładać będzie się to na większe zyski z afiliacji.