SEO copywriting – co to jest i zasady skutecznych tekstów SEO
SEO copywriting, co to jest i zasady skutecznych tekstów SEO
Znajomość SEO copywritingu jest obowiązkowa dla wszystkich osób mających do czynienia z marketingiem internetowym. Dotyczy to przede wszystkim copywriterów, ale też osób zajmujących się pozycjonowaniem stron, jak i tych, którzy sami promują własną markę. Poznaj zasady skutecznego SEO copywritingu i przeczytaj, jak należy pisać teksty sprzedażowe.
SEO copywriting, czyli na czym polega pisanie pod SEO?
SEO copywriting można określić jako połączenie działań wpływających na pozycjonowanie strony (miejsce na liście wyszukiwarki) i copywritingu (tworzenia treści internetowych).
Skuteczność SEO copywritingu zależna jest od dobrze napisanego tekstu sprzedażowego oraz algorytmów Google. Dlatego osoba zajmująca się copywritingiem powinna znać zasady dotyczące tworzenia poszczególnych tekstów, jak i aktualnych wytycznych SEO.
Poznaj zasady SEO i skutecznego pozycjonowania
Słowa (frazy) kluczowe
Używanie słów kluczowych pozostaje nadal podstawą skutecznego SEO copywritingu. Zmienia się jednak podejście co do ilości słów kluczowych i znaczenia treści, w której są one zawarte.
Obecnie ilość słów kluczowych zależna jest od długości tekstu i popularności wyszukiwanej frazy. Ich użycie powinno być wprost proporcjonalne do długości tekstu (im więcej treści tym więcej fraz). Podobnie jest z popularnością frazy, im częściej wyszukiwana, tym więcej razy powinna być użyta.
Oprócz głównej frazy kluczowej (którą należy użyć w tytule, nagłówkach i opisach meta), należy stosować kilka pobocznych fraz i ich synonimów. Tworząc treści na stronę, warto korzystać z narzędzi, które wskazują najczęściej szukane słowa np. Google Search Control, Senuto czy Ahrefs.
Dobry content, czyli wartościowa treść
Czasy, kiedy pisało się pod tzw. boty według reguły, że podstawą SEO copywritingu jest naładowanie tekstu słowami kluczowymi, bez konieczności pisania wartościowych treści minęły.
Teraz algorytmy Google promują ciekawe i merytoryczne treści, które odpowiadają na potrzeby klienta. Dlatego skuteczny SEO copywriting skupia się na czytelniku, a praca copywritera zaczyna się od określenia cech naszego targetu (grupy docelowej) i persony (czytelnika).
Unikalność treści
Podstawą tworzenia tekstów internetowych jest dbanie o ich unikalność (niepowtarzalność). Pisanie unikalnych tekstów polega na tworzeniu nowych, autorskich treści bez ich kopiowania.
O unikalność warto zadbać z dwóch podstawowych powodów: po pierwsze plagiat jest zabroniony i karany, a po drugie algorytmy Google treści skopiowane ” każą” niską pozycją w wyszukiwarce.
Target, czyli grupa docelowa
Określenie targetu, czyli grupy docelowej, jest pierwszym i najważniejszym punktem pracy każdego marketingowca internetowego.
Podobnie tworząc tekst na stronę internetową, bez względu na to, jaki to jest rodzaj tekstu należy zacząć od charakterystyki odbiorcy. Należy się zastanowić nad jego cechami takimi jak: wiek, status społeczny, płeć i styl życia.
Więcej na temat tworzenia targetu przeczytasz w artykule Target w marketingu czyli jak określić grupę docelową odbiorców i zwiększyć sprzedaż
Zwróć uwagę czytelnika
Najważniejsze jest to, aby nasz tekst przyciągnął uwagę czytelnika, dlatego bardzo istotny jest sam tytuł artykułu. Dobry tytuł powinien zawierać frazę kluczową, ale jednocześnie brzmieć naturalnie i zachęcająco. Musi przyciągać uwagę czytelnika, lecz nie może być tzw. klik bajtem, za którym kryje się nic nie wnoszącą treść.
Równie interesujące powinny być nagłówki, z których warto stworzyć na górze artykułu spis treści z linkowaniem (przeniesieniem) do poszczególnych fragmentów tekstu.
W celu przykucia uwagi czytelnika tworząc tytuły i nagłówki, kieruj się poniższymi zasadami:
- zadaj pytanie — większość fraz kluczowych wpisywanych w wyszukiwarkę ma formę pytania zaczynającego się od słów jak, co, kiedy, ile. Dlatego warto już samym tytułem zasugerować odbiorcy, że w danym tekście znajdzie właściwą odpowiedź.
- zastosuj formę rankingu — tytuły w formie rankingów i wyliczeń typu” Top 10”, czy „5 najlepszych” skutecznie przyciągają klienta. Pamiętaj, o tym, że tego typu tytuł narzuca wyliczeniową formę tekstu.
- podaj konkretne informacje — dotyczy to zwłaszcza tekstów branżowych i specjalistycznych, które mają przyciągnąć konkretnego odbiorcę. Przykładami tytułów z konkretną informacją są np. “ Modernizacja strony internetowej krok po kroku”, Gryka — uprawa, właściwości i zastosowanie”, „Granatowa kuchnia w trzech stylach”.
- podaj dane statystyczne, fakty naukowe — takie tytuły przykuwają uwagę czytelnika ważną, lub ciekawą informacją. Pamiętaj o tym, że użyte dane i informacje muszą być prawdziwe i aktualne.
Przed tekstem umieść równie interesujący i przyciągający uwagę lead (zajawkę). Lead to kilkuzdaniowy wstęp, który ma za zadanie zachęcić czytelnika do przeczytania całego artykułu oraz nakreślić jakie informacje znajdują się w dalszej części tekstu.
Język korzyści
Używanie języka korzyści ogólnie, że dane produkty czy usługi są odpowiedzią na jego potrzeby i warte zakupu. Do głównych zasad pisania językiem korzyści należą:
- właściwy opis – przedstawienie nie tylko cech produktu, ale także korzyści, jakie przyniesie jego zakup i odwrotnie podkreślić, że korzyści posiadania produktu, wynikają z jego wartościowych cech,
- pisanie językiem odbiorcy – należy określić grupę docelową i wejść w rolę potencjalnego klienta i pisać zrozumiałym i przemawiającym do niego językiem. Inaczej będą wyglądać treści skierowane do młodych mam a inaczej do młodych fanów jogi czy motoryzacji.
- pisząc o firmie, produkcie i usłudze warto zacytować autentyczne opinie zadowolonych klientów. Spośród wszystkich komentarzy warto wybrać te dłuższe, za którymi kryje się opowieść np. “po ukończeniu kursu zdobyłem przydatne kompetencje, które pozwoliły mi znaleźć pracę w wymarzonym zawodzie”.
Poprawność językowa
Każdy tekst musi być poprawny zarówno pod względem stylistycznym, gramatycznym jak i ortograficznym. Rażące błędy oraz niespójny lub niezrozumiały język dyskryminują nawet najlepszy pod względem merytorycznym tekst. W dużych agencjach sprawdzaniem poprawności tekstu zajmują się korektorzy, lecz każdy copywriter musi dbać o poprawność językową korzystając ze słownika i darmowych narzędzi poprawy tekstu.
Układ artykułu
Przyjazny dla czytelnika układ tekstu, zwiększa szansę na to, że artykuł zostanie przeczytany do końca. Tworząc artykuł i zamieszczając go na stronie internetowej, musimy pamiętać o dzieleniu tekstu na akapity, stosowaniu wypunktowań i boldowania (wytłuszczenia) Bardzo ważne jest także przestrzeganie zasady hierarchiczności nagłówków — od jednego H1 (dla tytułu), następnie H2 (nagłówki) i dalej H3… Ponadto w tekstach internetowych nie stosujemy justowania, lecz wyrównanie do lewej i układ w formie litery F.
Rodzaje tekstów internetowych
Do niedawna popularne były tzw. „precle”, czyli krótkie teksty bez wartości merytorycznej, naszpikowane słowami kluczowymi. “Precle” były pisanie pod algorytmy wyszukiwarek bez uwzględnienia prawdziwego czytelnika.
Zmiany wprowadzone przez Google spowodowały, że obecnie liczą się nie tylko frazy kluczowe, ale też wartościowy tekst skierowany do konkretnego odbiorcy. W marketingu internetowym jest wiele obszarów, którymi zajmuje się SEO copywriter, natomiast do najczęściej zamawianych treści internetowej należą:
Teksty zapleczowe
(od 2000 do 4000 zzs, cel: pozycjonowanie).
Dawniej porównywano teksty zapleczowe do wspomnianych „precli”. Choć nadal są one umieszczane stronach zapleczowych, których zadaniem jest linkowanie do docelowej i to ich odbiorcą nie są już tylko algorytmy. Obecnie tworząc „zapleczówki”, poza frazami kluczowymi bierzemy pod uwagę czytelnika. Dlatego ważne są w nich merytoryczne treści i poprawność językowa. Nie wymagają one jednak wiedzy eksperckiej i czasochłonnych przygotowań.
Artykuły sponsorowane
(od 3000 do 6000 zzs, cel: pozycjonowanie)
Podobnie do tekstów zapleczowych służą pozycjonowaniu. Pisząc artykuł sponsorowany wprowadzamy do wartościowego tekstu tzw. anchor.
Anchor to fraza kluczową, do której zostaje podlinkowana strona docelowa. Teksty sponsorowane nie publikujemy na rodzimej stronie, lecz na zewnętrznych stronach i portalach o wysokich zasięgach odbiorców.
Teksty blogowe
(od 3000 do 10000 zzs cel: pozycjonowanie, wizerunek marki)
Te popularne teksty pisane przez freelancerów pasjonatów i copywriterów. Celem wpisów blogowych jest pozyskanie jak największej liczby odbiorców i zaskarbienie sobie sympatii czytelnika. Dlatego słowa kluczowe schodzą na dalszy plan, a najważniejszy jest interesujący tekst, który ma pozyskać stałego czytelnika. Blogerzy za pomocą strony internetowej i social mediów tworzą własną markę i zarabiają na współpracy z agencjami marketingowymi.
Blog jest dobrym sposobem na pozycjonowanie i pozyskanie szerokiej grupy odbiorców dlatego warto, aby firmy miały na swoich stronach branżowe blogi. We wpisach blogowych stosuje się linkowanie wewnętrzne, czyli do innych wpisów na stronie.
Teksty eksperckie
(od 5000 do 12000 zzs cel: marka, pozycjonowanie)
Teksty eksperckie zbliżone są do blogowych z tą różnicą, że tekst jest przede wszystkim merytoryczny i zawiera fachową wiedzę. Teksty eksperckie powinny być pisane przez znawców danej dziedziny i opierać się na fachowej literaturze.
Opisy produktów i kategorii
(od 1000 do 8000 zzs cel: sprzedaż,pozycjonowanie, marka)
Opisy te stosuje się głównie w sklepach internetowych i na portalach sprzedażowych. Ich głównym celem jest zachęcenie do zakupu danego towaru lub produktu z danej kategorii. Przy pisaniu opisów sprzedażowych istotne jest używanie języka korzyści i słów kluczowych.
Dbając o to by Twoja strona i teksty na niej publikowane były zgodne z zasadami SEO, dbasz jednocześnie o pozycjonowanie strony w Google, a co za tym idzie większy ruch organiczny. Ponieważ większa ilość odbiorców to większe zainteresowanie Twoją firmą klientów lub reklamodawców.
Dlatego warto powierzyć tworzenie strony internetowej oraz tworzenie treści sprzedażowych specjalistom od copywritingu i kompleksowych rozwiązań internetowych. Inwestycja w profesjonalną „opiekę” nad naszą stroną i marketingiem internetowym nie tylko szybko się zwróci, ale też zaprocentuje większą renomą marki i wyższymi zyskami.